Creixen les vendes de roba de bany respecte l’any passat, es mantenen a la baixa les de roba exterior de dona, interior d’home i calceteria, i cauen les vendes de roba interior femenina i la moda infantil
El consum de moda a Espanya ha tancat el primer semestre del 2025 amb una caiguda del 5,5% en facturació i en volum de peces venudes, segons l’Informe de Consum de Moda elaborat pel Clúster Català de la Moda (MODACC) i Worldpanel by Numerator. Tot i que el segon trimestre (abril-juny) ha estat menys negatiu que el primer, la tendència global de l’any mostra un mercat a la baixa a tot l’Estat espanyol.
Les categories amb un pitjor comportament han estat la roba interior femenina i la moda infantil. Per contra, alguns segments han aconseguit contenir millor la davallada, com la roba exterior de dona, la roba interior masculina i la calceteria. En volum, destaca el cas de la roba de bany, l’única categoria capaç de créixer, beneficiada per l’estacionalitat i un segon trimestre més positiu.
Els factors que expliquen la davallada
El retrocés de les vendes respon a una suma de factors socioeconòmics i climatològics. D’una banda la incertesa econòmica i política, marcada pels efectes potencials dels aranzels i l’encariment del petroli, malgrat el control de la inflació (2,3% en el primer semestre). A aquesta incertesa s’hi ha sumat la climatologia: un hivern suau i un març plujós han reduït el trànsit a botigues i han endarrerit l’inici de la campanya de primavera-estiu. A més, la Setmana Santa tardana (enguany a l’abril) i episodis adversos, com una apagada elèctrica, van provocar un descens pronunciat de les vendes en aquell mes.
A més d’aquests factors, cal tenir en compte que cada vegada els consumidors són més sensibles al preu i actuen amb racionalitat, analitzant amb més detall la relació qualitat-preu i prioritzant les compres planificades en lloc de les impulsives.
Pel que fa a les perspectives per al segon semestre, el director del Clúster Català de la Moda, David García, afirma que “el sector afronta un repte important en la segona meitat de l’any: que l’oferta comercial i les condicions d’entorn ajudin a recuperar el terreny perdut i permetin tancar el 2025 amb unes xifres similars a les de l’any passat”.
Metodologia de l’estudi
L’informe de consum de moda de MODACC i Worldpanel by Numerator analitza trimestralment les compres de més de 10.000 consumidors majors de 15 anys de la Península i Balears, recollint dades reals de tots els canals de compra. L’objectiu és oferir a les empreses del sector informació fiable per prendre decisions estratègiques i anticipar-se a les tendències del mercat.
Si estàs interessat/da en adquirir els informes, si us plau, contacta amb info@modacc.cat