El passat dimecres 3 de setembre l’emissora de ràdio COPE Catalunya i Andorra va entrevistar Clara Mallart, consultora en sostenibilitat de Modacc, en un especial dedicat a la moda sostenible.
Per què la moda sostenible és més cara que la roba que podem trobar a botigues convencionals?
Segons Mallart, la pregunta no s’hauria de formular així. “No es tracta de preguntar-nos per què la moda sostenible és més cara, sinó per què la moda ràpida és tan barata”, afirma. La realitat és que el fast fashion amaga costos socials i ambientals que no assumeix: condicions laborals precàries, salaris injustos o pràctiques que degraden el medi ambient.
En canvi, les marques sostenibles incorporen aquests costos reals en el preu del producte, perquè aposten per bones pràctiques ambientals i per respectar els drets laborals al llarg d’una extensa i globalitzada cadena de valor.
Greenwashing
El “greenwashing” és una estratègia de màrqueting que exagera o tergiversa el caràcter sostenible d’una peça o col·lecció. "Es presenta una característica positiva com si fos la totalitat del producte, quan en realitat no és així", explica. Tot i que es tracta d’una pràctica estesa en el sector, existeixen mecanismes per detectar-la i cada vegada més consumidors n’estan alerta.
La moda sostenible és una moda per a tots els públics? Les generacions més joves estan acostumades a consumir grans quantitats de roba a preus molt reduïts. Com es pot fer pedagogia en aquest segment de la població?
L’experta explica que el principal problema que cal afrontar és el del sobreconsum: “Hem de tenir en compte que no fem servir entre el 30 i 40% de les peces de roba del nostre armari, per tant, existeix un problema de sobreconsum, a més de sobreproducció. No necessitem tantes peces de roba.”
La moda sostenible no és inabastable econòmicament; el canvi de mentalitat passa per comprar menys, invertir en peces de més qualitat, usar-les més i allargar-ne la vida útil.
Gestió del residu tèxtil
La sobreproducció i el sobreconsum generen una gran quantitat de residu tèxtil que massa sovint acaba en abocadors o incineradores: “Tenim un problema de sobreproducció i sobreconsum en un sistema que no ha pensat en el final de la vida dels productes que produeix ni en com gestionar els residus tèxtils. Ara per ara, es van acumulant en abocadors o, directament, es cremen” explica Clara Mallart, “És una problemàtica molt gran. És molt important que el consumidor sigui conscient de què passa amb les peces de roba que es compren en un moment determinat, s’usen un parell o tres de vegades i després es llencen.”
La solució exigeix un doble compromís: d’una banda, les empreses han de desenvolupar models industrials circulars; de l’altra, els consumidors han de prendre consciència de l’impacte que tenen els seus hàbits de consum.
Pots escoltar l'entrevista sencera aquí: COPE Catalunya i Andorra
28 novembre 2025
El 26 i 27 de novembre va tenir lloc a l’Igualada Fashion Lab la reunió de llançament del projecte europeu MATRIX (Mediterranean Pathway for Circular Textiles), finançat pel programa Interreg NEXT MED i integrat per socis d’Espanya, Itàlia, Tunísia, Egipte, Palestina i Turquia.
24 novembre 2025
El Clúster Català de la Moda (MODACC) ha presentat un nou estudi sobre l’estat del mercat de la roba de segona mà a Catalunya, elaborat amb el suport de les Ajudes de foment de l’Economia Circular de l’Agència de Residus de Catalunya. El document ofereix una visió actualitzada del sector en l’àmbit català, estatal i europeu, i analitza els principals factors que en condicionen el present i el futur.
19 novembre 2025
El clúster MODACC ha presentat una nova guia informativa dirigida a les PIMEs catalanes de la indústria tèxtil i de la moda amb l’objectiu d’acompanyar-les en el procés de doble transició verda i digital que impulsa la Unió Europea.