Dimecres 6 de novembre es va celebrar el segon aniversari del Pacte per a la Moda Circular a Catalunya. A l’acte hi van assistir les empreses i entitats compromeses amb la circularitat del sector tèxtil i de la moda català.
El Pacte de la Moda Circular va néixer per impulsar la circularitat de la cadena tèxtil i de la moda a Catalunya. Aprofitant l’herència històrica tèxtil i les empreses industrials que encara hi ha al territori es vol activar el mercat de fibres secundàries, entre d’altres estratègies de foment a la reutilització i increment de la recollida selectiva per la fracció tèxtil. A través de la col·laboració entre els diversos actors de la cadena el Pacte està treballant per aquesta transformació cap a la circularitat.
El grup d’agents impulsors del programa han estat treballant des de l’any 2022 al costat de la Generalitat de Catalunya i altres institucions públiques per tal d’aconseguir els objectius fixats el primer any.
Els objectius globals del Pacte per al 2024 ambicionaven una reducció d’entre el 5 i 10% de generació de residu tèxtil, l’increment del 25-30% de recollida selectiva del residu tèxtil i del 55-60% de valoració del material de residu recollit selectivament, així com un augment del reciclatge d’aquest del 40 al 50%.
Els objectius fixats es van establir tenint en compte dades de l’any 2019, en el qual el residu tèxtil per habitant anual era de 21.5 kg, és a dir, de 163.478 tones a l’any. D’aquestes quantitats només se’n recull selectivament l’11.7%. La valoració del residu tèxtil recollit selectivament es troba en un 50%, és a dir, només es dona vàlua a la meitat d’aquest tipus de residus. Per últim, el percentatge reciclatge del residu tèxtil és insuficient, representant un 40%.
El director de l’Agència de Residus de Catalunya (ARC), Albert Planell, va realitzar la benvinguda institucional a tots els assistents a la reunió. De la mà de Jordi Costa, Secretari tècnic del Pacte, es va informar els presents de la implementació del Pla d’Acció i Mireia Cañellas, del Departament de Territori, Habitatge i Transició Energètica; va exposar la situació present i futur del projecte en clau de circularitat. En aquest pròxims mesos es treballarà per a redefinició dels objectius pactats i la voluntat de seguir cooperant entre agents de la cadena.
Se sumen al Pacte quatre importants marques: Decathlon, Lola Casademunt, ThePostFiber i Wallapop. Totes elles han explicat les seves bones pràctiques als assistents, han compartit la seva estratègia empresarial de sostenibilitat i han exposat els beneficis que els aportarà l’adhesió al projecte transversal.
MODACC coordina un dels projectes finançats per l’ARC. La iniciativa té per nom RETEXCAT i va ser explicada per COLEO, marca sòcia del Clúster, i per Solidança. El projecte RETEXCAT té com a objectiu impulsar la circularitat tèxtil a Catalunya a través de la incorporació fibres tèxtils secundàries provinents de roba en desús per a la producció de nous productes de moda. Els participants del projecte són: Boboli, Coleo, Estampados Jiménez - Estampados Damf, Hilaturas Rubio, Hilosa, Mango, Pagès Valentí, Planafil, Picvisa, Simorra, Sita Murt, Solidança, Systemaction, Tèxtil BCH, Triturats la Canya - Cotons Cererols, Yerse.
Per últim, ACCIÓ i l’ARC van exposar als assistents les oportunitats de finançament per a projectes vinculats a la circularitat, van desgranar les diferents tipologies de subvencions que podrien facilitar fer un pas endavant en termes de sostenibilitat i quines serien les convocatòries pel pròxim any 2025.
La jornada va finalitzar amb un dinar de cloenda i germanor en el qual es van intercanviar opinions entre companys del sector. El Pacte per a la Moda Circular a Catalunya agrupa entitats i empreses diverses amb l’objectiu comú que treballa des de fa dos anys és la circularitat del sector. Només així, teixim un futur més sostenible.
28 novembre 2025
El 26 i 27 de novembre va tenir lloc a l’Igualada Fashion Lab la reunió de llançament del projecte europeu MATRIX (Mediterranean Pathway for Circular Textiles), finançat pel programa Interreg NEXT MED i integrat per socis d’Espanya, Itàlia, Tunísia, Egipte, Palestina i Turquia.
24 novembre 2025
El Clúster Català de la Moda (MODACC) ha presentat un nou estudi sobre l’estat del mercat de la roba de segona mà a Catalunya, elaborat amb el suport de les Ajudes de foment de l’Economia Circular de l’Agència de Residus de Catalunya. El document ofereix una visió actualitzada del sector en l’àmbit català, estatal i europeu, i analitza els principals factors que en condicionen el present i el futur.
19 novembre 2025
El clúster MODACC ha presentat una nova guia informativa dirigida a les PIMEs catalanes de la indústria tèxtil i de la moda amb l’objectiu d’acompanyar-les en el procés de doble transició verda i digital que impulsa la Unió Europea.